Logistyka kontraktowa i jej definicja

on 1 czerwca 2019

Poszukując w Internecie informacji na temat logistyki, z pewnością zetknąłeś się z hasłem „logistyka kontraktowa”. Jego znaczenie wydaje się logiczne, ale jednocześnie jest dość enigmatyczne. Czym więc tak naprawdę jest logistyka kontraktowa?

Czy logistyka kontraktowa jest dla mnie?

Najpopularniejsza definicja logistyki kontraktowej, powielana przez branżowe serwisy, blogi i Wikipedię mówi, że jest to „usługa logistyczna, która dotyczy szeregu operacji prowadzonych na powierzchni magazynowej”. W Internecie można się natknąć także na definicje, takie jak „logistyka kontraktowa to kompleksowy proces od produkcji do dystrybucji w końcowym punkcie sprzedaży, łączący w sobie tradycyjną logistykę z procesami zarządzania łańcuchem dostaw”

Czym w rzeczywistości jest logistyka kontraktowa? Jeśli chcielibyśmy to ująć najkrócej jak tylko się da, powiedzielibyśmy po prostu, że logistyka kontraktowa to outsourcing magazynu. W tym modelu współpracy doświadczony operator logistyczny ponosi odpowiedzialność za obsługę łańcuchów dostaw i zapewnia swojemu kontrahentowi przestrzeń na jego towary. To nie koniec jego obowiązków, odpowiada on także za wszystkie związane z towarami operacje – od wyładunku i dekonsolidacji, przez kompletację i zabezpieczenie przesyłek, aż po wysyłkę do odbiorcy.

Czy logistyka kontraktowa jest dla każdego przedsiębiorcy? To zależy od jego potrzeb. Zdobycie niezbędnych do działań logistycznych zasobów, know-how oraz zaplecza magazynowego w wielu przypadkach jest nieopłacalne, oraz bardzo czasochłonne. Nawiązując współpracę z operatorem logistyki, można zlecić niektóre zadania (np. te, z którymi firma nie poradziłaby sobie samodzielnie, ponieważ nie posiada odpowiednich kwalifikacji, zasobów lub po prostu czasu) zewnętrznym podmiotom. Firmy te posiadają odpowiednie magazyny, maszyny i pojazdy, a także niezbędną wiedzę i doświadczenie i mogą zrealizować zlecone obowiązki szybko i ze 100% skutecznością. A także o wiele taniej niż gdyby za ich wykonanie odpowiadał niedoświadczony przedsiębiorca!

Logistyka kontraktowa – jakie usługi obejmuje?

Najprostsza forma usług logistycznych, z których może skorzystać właściciel sklepu to po prostu składowanie towarów – krótko- i długookresowe. W takim modelu logistyczno-sprzedażowym towar wjeżdża do magazynu będącego własnością operatora logistyki, jest w nim przechowywany w oryginalnej formie i w odpowiednim momencie wyjeżdża z magazynu, by trafić do magazynu, w którym nastąpi kompletacja zamówienia do wysyłki (będącym własnością sprzedawcy/dystrybutora).

Jednak logistyka kontraktowa to znacznie więcej usług i operacji, które wykonywane są na rzecz kontrahenta. To kompleksowa obsługa. Umowa logistyczna reguluje relacje między operatorem logistycznym i klientem i obejmuje ona zarówno ogólne usługi logistyczne (transport, dystrybucja, składowanie towarów), jak i  bardziej wyspecjalizowane usługi (zarządzanie punktami sprzedaży, etykietowanie i oznaczanie cen, fakturowanie, obsługa posprzedażowa).

Przeładunek kompletacyjny

Dobrym przykładem jest cross-docking, czyli przeładunek kompletacyjny. Pojęcie to oznacza odbiór i przechowywanie towaru w celu przeładunku i dalszego transportu. W ramach tej usługi może nastąpić także kompletacja, czyli de facto przeładowanie towaru i przygotowanie go do wysyłki. To rozwiązanie cenione w szczególności przez tych dystrybutorów, którzy odbierają od producenta pełne palety produktu, które następnie są rozdzielane i kompletowane pod konkretne zamówienia sklepów.

Obsługa sklepu internetowego

Inny przykład logistyki kontraktowej to logistyka e-commerce i fullfilment. W tym przypadku zewnętrzny magazyn może przejąć na siebie wszystkie procesy związane z obsługą towarów. Od ich odbioru od producenta czy dystrybutora, przez magazynowanie, a następnie kompletowanie pojedynczych zamówień i ich wysyłkę do końcowego klienta. Mamy więc do czynienia z kompleksowym zarządzaniem transportem oraz logistyką na rzecz kontrahenta, który zyskuje dostęp do najnowszych technologii i może w ramach jednej usługi korzystać z nowoczesnych systemów logistycznych oraz transportowych.

Nowoczesne magazyny umożliwiają integrację systemów sklepowych z systemem zarządzania magazynem (w skrócie WMS, czyli z języka angielskiego – Warehouse Management System), dzięki czemu zamówienia obsługiwane są automatycznie, a sklep ma dostęp do informacji o stanach magazynowych w czasie rzeczywistym. W ramach logistyki kontraktowej operatorzy oferuję także obsługę zwrotów i reklamacji oraz copacking. To usługa, która polega na pakowaniu produktów w magazynie i uzupełnianiu ich o materiały promocyjne, obejmuje także foliowanie, czy etykietowanie towarów zgodnie z wytycznymi kontrahenta.

Obsługa kampanii POSM

Być może znane Ci jest także określenie „logistyka POSM”. To inna forma logistyki kontraktowej, usługi te są przeznaczone dla producentów prowadzących marketing w punktach sprzedaży, a także dla sieci samych sklepów. Najlepszy przykład to świąteczne (lub po prostu sezonowe) kampanie reklamowe, które wymagają dostarczenia materiałów marketingowych do różnych punktów w tym samym terminie. Operator logistyczny nie tylko przechowuje u siebie gotowe materiały, ale także odpowiada za ich dystrybucję, a po zakończeniu akcji – za ich odbiór. Do jego obowiązków należy także utylizacja lub dalsze przechowywanie materiałów pos.

Altmaster jest również producentem materiałów reklamowych do punktów sprzedaży, dzięki czemu może zapewnić kompleksową realizację kampanii – od wytworzenia bannerów, stoisk, displayów i innych materiałów, przez ich skoordynowaną dystrybucję do punktów sprzedaży, po odbiór po zakończeniu kampanii reklamowej. Materiały POS, które oferujemy naszym klientom, wpływają w znacznym stopniu na sprzedaż produktu oraz pomagają zrealizować skuteczną kampanię wizerunkową firmy. Mogą one być wykorzystywane zarówno na otwartych przestrzeniach handlowych, jak i w punktach dystrybucji hurtowej.

Logistyka kontraktowa w magazynach dedykowanych

Usługi i operacje logistyczne na rzecz kontrahenta mogą być wykonywane w magazynach dedykowanych, których lokalizacja zostanie dopasowana do łańcucha dostaw klienta. Rozwiązanie to cenią sobie w szczególności te firmy, które mają stałe i duże zapotrzebowanie na usługi logistyczne i zależy im na holistycznym odejściu operatora logistyki.

Logistyka kontraktowa w magazynach multicustomer

Logistyka kontraktowa może być także realizowana w magazynach typu multicustomer. Wtedy jedną powierzchnię magazynową, sprzęt i wyposażenie, a także system IT wykorzystuje się do obsługi kilku różnych projektów i klientów z różnych branż. Co za tym idzie, kontrahent może liczyć na jeszcze większą optymalizację kosztów i duże oszczędności, możliwa jest także wymiana know-how pomiędzy różnymi projektami i branżami.

Logistyka kontraktowa – jakie korzyści z niej wynikają?

Na logistykę kontraktową składa się wiele działań takich jak:

  • projektowanie i planowanie łańcuchów dostaw,
  • projektowanie obiektów,
  • magazynowanie towaru,
  • przetwarzanie zamówień,
  • przyjmowanie płatności,
  • kompletowanie zamówień,
  • zarządzanie zapasami,
  • transport i dystrybucja towarów,
  • obsługa klienta w zakresie zwrotów i reklamacji.

Co można na tym zyskać? Logistyka kontraktowa wiąże się z wieloma korzyściami dla przedsiębiorcy. Zalety usług logistyki kontraktowej to przede wszystkim oszczędność czasu i pieniędzy. Firmy, które zdecydują się na takie rozwiązanie, nie muszą inwestować we własne magazyny i ponosić kosztów ich utrzymania i ubezpieczenia. Nie muszą też zatrudniać dodatkowych pracowników ani przejmować się rekrutacją obsługi magazynu. Ich towary znajdują się w rękach profesjonalistów, którzy ponoszą za nie pełną odpowiedzialność i gwarantują, że będą odpowiednio zabezpieczone podczas przechowywania, a także odpowiednio i sprawnie pakowane.

Logistyka kontraktowa to rozwiązania dla każdego, kto magazynuje i wysyła towary. Jeśli dopiero uruchamiasz swój sklep internetowy, jest ona ratunkiem przed wysokimi kosztami stałymi i pozwala szybko i bez dużych inwestycji wkroczyć na rynek. Jeśli już jakiś czas jesteś na rynku, takie rozwiązanie daje Ci większe możliwości rozbudowy asortymentu i rozwoju oraz zapewnia wysoką jakość obsługi klienta. Niektóre firmy wolą same zarządzać logistyką, jednak coraz więcej przedsiębiorców przekonuje się co do tego, że bardziej efektywne jest zatrudnianie w tym celu wyspecjalizowanych firm logistycznych kontraktowych. I słusznie!

Zarządzanie logistyką jest niezbędne, by stworzyć trwałą przewagę konkurencyjną, nie tylko w przypadku firm, które działają na małą skalę, ale także w przypadku tych, które są rozpoznawalne na całym świecie. Korzystanie z usług operatora logistycznego pozwoli na trzymanie kosztów w ryzach przy jednoczesnym zachowaniu tego samego poziomu obsługi klienta, także przy skalowaniu działalności i realizacji dziesiątek tysięcy zamówień miesięcznie. Uproszczony i usprawniony łańcuch dostaw, wzrost zadowolenia klientów, optymalizacja kosztów, zasobów i czasu – to argumenty, które przemawiają za tym, że warto wdrożyć nowoczesne rozwiązania logistyczne w swojej firmie i postawić na logistykę kontraktową!

Jan BobulaLogistyka kontraktowa i jej definicja

Related Posts

Take a look at these posts